zaterdag 4 augustus 2012

Roll on, John – een correctie


Gisteren schreef ik op mijn weblog over Tempest, het vijfendertigste studio-album van Bob Dylan. Ik plaatste een link naar de Belgische website Het Laatste Nieuws. HLN suggereerde dat zij een lied op de site hadden staan van Tempest: Roll On John.

Ik luisterde er naar en associeerde het lied met Dylans vroege folkperiode. Heel even dacht ik dat Dylan terugging naar zijn oude wortels. En waarom zou hij dat niet doen, om zijn volgelingen in verwarring te brengen? Zoiets als Dark Eyes op Empire Burlesque.

Gisteravond kreeg ik een mail van Tom Willems. Hij attendeerde mij erop dat Roll On John, zoals op HLN, niet van Tempest kan komen. Deze versie nam Dylan in 1962 op. We schrijven 13 januari 1962, als Dylan dit lied speelt bij Cynthia Gooding.

Tom wees me er ook op dat de opname komt van de verzamelaar 'There is no eye'.

Waarvan akte. Ik vind het wel zo netjes om dit alsnog te vermelden. Bij deze.


Dit verhaal kan twee dingen betekenen, overigens. Of Dylan heeft een oude folksong in een nieuw jasje gestoken. Of hij heeft weer lopen buren bij het gelijknamige lied voor zijn Tempest-song. Zoals Dylan wel vaker heeft gedaan. En zoals het hoort, binnen de folktraditie.

We weten het pas in september.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten