vrijdag 5 juli 2013

De tweede helft

Het jaar 2013 is deze week zijn tweede helft ingegaan. Tot zover niets bijzonders. Zodra het de langste dag van het jaar is geweest, zijn we over de helft. De dagen worden weer korter. Daar merk je de eerste dagen weinig van. Net zo min als na de kortste dag de dagen weer langer duren.
Dat zijn geen nieuwe ontwikkelingen.
Net zo min als dat wij westerlingen de dagen hebben ingedeeld in 24 uur. Hoe lang of hoe kort de zon ook schijnt. De dag van vandaag duurt even lang als de dag van gisteren. Dat vinden wij zoals het hoort.
In onze kenniseconomie.
Waarin we altijd maar meer moeten hebben.
En wat we willen hebben, plannen we ook in.
Want we weten hoeveel tijd we hebben.
We weten ook hoeveel tijd we tekort komen.
We zijn teveel ontevreden met alles. En te weinig tevreden met niets.
Maar ik ben dit blog niet begonnen om de dominee uit te hangen. Ik ben dominee Van Zanten niet. Ik ben maar een eenvoudige schoenenlapper. In wiens leven misschien wel een kentering is gekomen. Misschien.
Het begon vorige week al met de verschijning van ‘Wat zie je, mensenkind?’ Dit boek is de weergave van mijn traject #WijDoenHetZelf. Ik heb tijdens dat traject gedaan wat ik het liefste doe: elke dag een stukje schrijven.
Deze week heb ik mijn plan ter goedkeuring gelegd aan De Plannenmakers. Wat het plan is, laat ik nog even in het midden. Wel meld ik bij deze, dat ik per 1 januari 2014 ga beginnen. Formeel dan. Met die datum in het vooruitzicht kan ik al wat werk verzetten.
Maar dat is allemaal van later zorg. Het is wel een mooi vooruitzicht. Ik kijk er graag naar uit.
Eerst maar afmaken met waar ik deze week mee ben begonnen. Een stage bij de FrieslandPost. Als redacteur. Ik hoef deze stage inderdaad niet te lopen om mijn schooldiploma te behalen. Toch heb ik gesolliciteerd – om werkervaring op te doen in mijn vakgebied.
Ik ben ook aangenomen voor deze stage. Waar ik de FrieslandPost zeer erkentelijk voor ben, dat moge duidelijk zijn. Tot en met oktober schrijf ik verhalen voor het tijdschrift. Voor iedereen die van Fryslân houdt.
Met recht kan ik dus zeggen dat ik met de tweede helft van 2013 aan iets nieuws ben begonnen. En dat ik iets heb afgerond. #WijDoenHetZelf is definitief een gesloten boek, door het verschijnen van ‘Wat zie je, mensenkind?’
De ontwikkeling van mijn bedrijf bevindt zich nu in een interbellum tussen een goedkeuring en de definitieve start van mijn onderneming.
En in dat interbellum ben ik actief als redacteur. Bezig in het vak waar ik een diploma in heb behaald. In een vak dat ik beheers: het schrijven.
Een ommekeer? Misschien wel. Dat zal de toekomst uitwijzen.
Voor wie geloofde dat het einde van de Maya-kalender ook het einde van de wereld betekende (afgelopen kerst): dat is zeker niet het geval. Met frisse moed maken we van deze aarde iets moois!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten