woensdag 9 januari 2013

Leeuwarder geschiedenis


Wat weet ik van de geschiedenis van Leeuwarden? Ik weet van de Friese tak van de Oranjes. En dat het de start en finish van de Elfstedentocht is. En dat de Blokhuispoort de oude gevangenis van Leeuwarden is.
Ik fiets regelmatig langs de Blokhuispoort. De lange muur van het gebouw is mij eerder nooit echt opgevallen. Tot een paar weken terug bloemen en een krans waren neergelegd bij de muur, bijna aan de achterkant.
Wat die bloemen te betekenen hadden, wist ik niet. Ik vermoedde een auto-ongeluk of iets dergelijks. Na zo’n ongeluk maken nabestaanden nog wel een monumentje voor de dode. Voor ik er erg in had, waren de bloemen ook al weer weg.
Tijd dus om eens op onderzoek uit te gaan. Daar stond ik, op een klein stukje met vierkante stenen belegde grond. Tegen de Blokhuispoort aan, met aan weerszijden van de stenen grond bosjes.
De plaquette aan de muur vertelde niet dat het om een auto-ongeluk was, dat er een monumentje was. Dit monumentje is ter nagedachtenis aan 8 december 1944. Toen werden 51 verzetsstrijders uit de gevangenis bevrijd door de knokploeg. Vier maanden later reden de Canadezen over de Groningerstraatweg om Leeuwarden te bevrijden.
Een stukje geschiedenis vandaag. Ik ben weer wat wijzer geworden over mijn nieuwe stad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten