maandag 8 oktober 2012

Luister je nou alweer naar Bobby


Zondag heb ik het boek 'Luister je nou alweer naar Bobby' gelezen. Dit boek is van Dylan-blogger Tom Willems. Ergens heb ik wel sympathie voor zowel het boek als de schrijver. Want het gaat over iets waar ik zelf ook erg van geniet: Bob Dylan. Net als Tom kan ik helemaal opgaan in de muziek en de feitjes rondom Dylan.
Maar er is ook een groot verschil. Tom wijst op details, foutief geschreven woorden, verkeerde labels, en vrij minuscule puntjes. Hij geeft nauwelijks interpretaties en vindt covers maar niets. De versies van Ernst Jansz vindt hij bijvoorbeeld laf. Covers gruwelijk. En Mark Knopfler is een gitaarneuzelaar, ondanks zijn rijke carrière.
Een verschil dus. Want ik vind de vertalingen van Jansz erg mooi, goed gedaan. Mark Knopfler is een gewaardeerde muzikant, hoewel hij een matig optreden gaf bij Dylan. Covers zijn niet altijd geslaagd, maar geven wel een mooie invalshoek voor een lied. En interpretaties vind ik mooi: het geeft de mogelijkheid om zelf met het lied weer verder te gaan, omdat het iets extra's te zeggen heeft.
Vind ik het boek een slecht boek? Nee, het is een boek wat vooral interessant is voor de écht Dylan-liefhebbers. Voor diegenen die Dylan op de voet volgen.
Ik vond het dus een mooi boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten