woensdag 29 augustus 2012

De supermarkt


Ik loop af op mijn supermarkt, waar ik mijn dagelijkse boodschappen doe. Aan de rechterkant zie ik een vrouw in een rolstoel zitten. Net als een hond moet zij buiten blijven, bedenk ik me. Ze heeft de voetsteunen omhoog geklapt. Haar voeten hangen net boven de grond.

Wanneer ik de vrouw passeer, kijken twee ogen mij aan. Bijna net als een hond, hoopvol om losgelaten te worden. Om te mogen bewegen. Haar rechterhand trilt. Parkinson. Ik stap de supermarkt binnen. Op mijn slippers.

Ik haal mijn noodzakelijke dingen, en reken af. Het meisje voor mij in de rij lacht een paar lief naar me. Zij hoeft niet de zegels van de winkel te hebben. “Geef maar aan die man,” zegt ze tegen de caissière. Dat doet zij dan ook.

Als ik weer naar buiten loop, is de vrouw in de rolstoel weer vertrokken. Haar baasje is klaar met de boodschappen. Waar zou die mevrouw heen zijn gegaan? Waar is haar 'hondenhok', waar ze kan uitrusten van haar ziekte?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten