vrijdag 10 augustus 2012

Christenen, de samenleving en Project Beerze

Ik had vandaag graag een stukje geplaatst over Project Beerze. Over dat ik morgenochtend vertrek naar dit plaatsje in Overijssel. Om daar te evangeliseren. Over de schoonheid van onze opdracht.
Maar ik voel toch de noodzaak om over iets anders te bloggen. Over het festival Into The Grave. Dat vindt morgen plaats, op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden. Voor slechts 6,66 euro krijg je een ticket. Mag je de hele dag bij de heavy metal-muziek zijn. En gelukkig, er zijn kaarten genoeg.
Het is alsof de duivel er mee speelt.
En dan nog het interview van Gert Jan Segers. Hij is nu directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. En kandidaat-Kamerlid van die partij. Plaats vier neemt Segers nu in. De kans is groot dat hij de Kamer in komt. Reden voor NRC Handelsblad om Segers te interviewen.
Segers wil de islam op de politieke agenda, nu Wilders is weggerend van dit thema. Sommige vitale stromingen binnen de Nederlandse islam staan haaks op de fundamentele vrijheden van de democratische rechtstaat.
Je mag homo's of afvalligen niet stenigen, zegt Segers. Maar dat homo's branden in de hel -zoals orthodoxe christenen leren-, valt volgens Segers binnen de vrijheid van godsdienstvrijheid. In een weblog schrijft Segers dat opvattingen binnen de vrijheid van meningsuiting vallen. Maar dat mensen van een flat gooien volkomen fout is.
Voor columnist Ilja Leonard Pfeiffer komt het verweer van Segers te laat. Vandaag schrijft Pfeiffer in nrc*next: “Een fundamentalist van de ene religie die kritiek heeft op de fundamentalisten van een concurrerende dwaalleer, dat is altijd lachen. (…)
Mijn conclusie zou zijn dat het de hoogste tijd is voor een christendebat. Want er zijn vitale stromingen binnen het Nederlandse christendom die haaks staan op de fundamentele vrijheden van de democratische rechtstaat.”
En dan volgt het voorbeeld van weigerambtenaren en de SGP-vrouwen. Altijd een makkelijk doelwit om op te schieten. Maar Pfeiffer heeft een aardige wens geformuleerd. Of nee, het lijkt meer op een noodzakelijke uitkomst.
“Dit christendebat zou wat mij betreft idealiter uitmonden in een wettelijk verbod op de ChristenUnie, de SGP en het CDA.”
Dit gaat mij te ver. Hoewel ik het goed vindt dat Pfeiffer het CDA nog als een christelijke partij ziet, die vergelijkbaar is met ChristenUnie en SGP. Maar daar houdt het op. Een verbod op christelijke partijen.
Het libertaire atheïsme steekt z'n kop op. Kluun had het niet zo verkeerd gezien. Van dat atheïstische dictatoriaal geregeerde samenleving.
Morgen ga ik naar Beerze. Ik hoop daar mensen te ontmoeten die wel ontvankelijk zijn voor de boodschap die we hebben. En niet gelijk zichzelf opsluiten in hun ivoren toren van het atheïsme.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten