zondag 15 april 2012

Bevrijdingsdag

Aan de overkant van de rotonde waar ik woon, hangt de Canadese vlag. In volle glorie. Dat doet de vlag al sinds zaterdag. Toen ik de Maple Leaf Flag zaterdag zag hangen, vroeg ik me af of er een Canadese feestdag was. Een antwoord kon ik niet vinden. Het raadsel van de Esdoornvlag bleef hangen.
De rotonde waar ik aan woon, is een T-splitsing. De Bleeklaan komt daar uit bij de Groningerstraatweg. De Groningerstraatweg is een van de grote wegen in de Friese haadstêd. Als ik bij die weg rechtsaf ga, kom ik langs de Watertoren bij de Morgenster uit. Die Morgenster is mijn thuiskerk sinds mijn verhuizing.
In de Morgenster vertelde de dominee van dienst dat het vandaag een bijzondere dag is. De Canadezen kwamen 15 april 1945 de stad Leeuwarden bevrijden van de Duitse bezetter. Via de Groningerstraatweg, beginnend waar nu de Morgenster staat, reden de Canadezen de stad in. Langs de Watertoren naar de Bleek en verder.
De Leeuwarder Bevrijdingsdag dus. Dat verklaard de Maple Leaf Flag aan de overkant van de rotonde. Geen specifieke Canadese feestdag, maar wel een feestdag dankzij de Canadese soldaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten